Frontløbere i byggeriets processer

Lean og spil i Aarhus

Efter stor succes på Sjælland valgte Lean Construction - DK at gentage medlemsmødet "Lær Lean med spil" i Aarhus tirsdag den 14. maj 2013 med fokus på forskellige spils evne til at understøtte forståelsen af lean construction.



Lokalet var opdelt i områder for hver af de spil, som enten blev præsenteret eller demonstreret - der var stillet klar til, at deltagene skulle prøve "Benspænd" på computere samt spille "Dyvelspillet", og til gennemgang var "Barrierespillet" og "Planbyg" stillet op, samt der forberedt produktionsplads for små flyvere i Lego.

Alle dygtige pædagoger, instruktører og lærer ved, at den bedste indlæring sker gennem leg. Legen er en forenkling af virkeligheden, hvor det er muligt at illustrere selv små detaljer af hverdagen. Legen får os som mennesker til at smile, da det bliver spejlet på os selv og vores evne til forandring eller manglende evne. Spil og leg er i denne sammenhæng to sider af samme sag, så derfor valgte foreningen at gentage spildagen og sætte fokus på det stærke virkemiddel som spil er i forbindelse med illustration af leantankegangen.



Flere af de spil, som blev vist, kræver i sig selv et par timer for at spille igennem, så eftermiddagen blev brugt til at sætte fokus på de muligheder, der ligger i det enkelte spil, og for at få svar på spørgsmålene: Hvilke faldgrupper og forudsætninger er der? - Hvor mange kan man spille, og hvor lang tid tager det? Hvordan får man bedst udnyttet de erfaringer videre?

Benspænd var det første spil, og her fik alle deltagere mulighed for at fjerne hindringer for eget arbejde og ligge hindringer ud for andre. Der var, som i alle spil, lidt startvanskeligheder omkring regler, og hvem skal gøre hvad og hvornår, men deltagerne nåede at få prøvet et par runder og få fornemmelsen af potentialet med spillet. (Spillet kan afprøves på www.benspaend.dk, hvor det ligger til fri afbenyttelse).



Flyspillet, Planbyg og Barrierespillet blev alene smagsprøver, da spillene ikke blev afprøvet. Det er i sagens natur sjovere at spille selv end at få fortalt om et spil, men ved at have de tre forskellige spil opstillet og klar, havde det en god effekt, og der var en god forståelse af spillets virkemiddel.

Det gode velafprøvede dyvelspil var der heldigvis tid til at spille igennem med deltagerne, der ikke havde prøvet det før, og som altid var resultatet: Takt kan bedst betale sig!

Ved dagens afslutning var der bred enighed om, at det havde været en lærerig eftermiddag med mange gode input og en stor lyst til at komme i gang med at spille.

Her kan du se deltagerliste for medlemsmødet.